Organisaties en dat geldt zeker voor
kennis intensieve bedrijven worden voor uitdagingen gesteld; actuele informatie
moet beschikbaar zijn op het moment dat het nodig is en het is van belang dat
nieuwe relevante informatie zo snel mogelijk eigen wordt gemaakt door
betrokkenen. Een kenmerk van innovatieve organisaties is dat zij de leerfunctie
in toenemende mate beleggen in het werk en dat cursussen met name voor initiële
opleidingen van belang zijn. Deze organisaties zijn er van overtuigd dat zij
hun positie in de competitieve wereldmarkt enkel kunnen bestendigen en
versterken wanneer je kiest voor je medewerkers, zij zijn ‘asset’ nummer 1. Dit
vraagt een nieuwe systematiek van opleiden, trainen, kennisdelen en inzetbaar
houden van medewerkers; een zogenaamd
werk- en leer Ecosysteem. Dit wordt als
volgt gedefinieerd :
“A learning and performance ecosystem enhances individual and organizational effectiveness by connecting people and supporting them with a broad range of content, processes and technologies to drive performance. Learning and performance put people in the centre” (Marc Rosenberg, 2014).
Marc Rosenberg & Steve Foreman schreven in 2014 een interessant whitepaper over Learning and performance ecosystems: strategy, technology, impact
and challenges. Het bedrijf Klick pakte de term op in haar boek The decoded
company.
Medewerkers
staan centraal bij een werk- en leerecosysteem en de organisatie zet zich zichtbaar
in opdat mensen optimaal en ‘engaged’ kunnen presteren (performance). De
organisatie zorgt er voor dat up-to-date informatie (inhoud) beschikbaar is,
zodat medewerkers kennis kunnen genereren en zorgt er voor dat organisatie
structuur (werkprocessen) leren in het werk mogelijk maakt. Technologie
(ICT) ondersteunt medewerkers optimaal bij hun werk en leren, zij is trouwens
ook de drijvende kracht achter deze veranderingen. Het is een integrale
benadering, de één kan niet zonder de
ander.
Leerfabriek
|
Leer-Ecosysteem
|
Input vanuit één bron (docent - leermiddel)
|
Vele bronnen voeden elkaar
|
Vooraf geprogrammeerd, herprogrammeren kost
veel tijd
|
Past zich snel aan veranderende omstandigheden
|
Dat wat niet meer werkt, laat de leermachine
in de soep draaien
|
Dat wat niet meer werkt, sterft rustig af
|
Blijft dankzij veel onderhoud constant
presteren
|
Wat goed werkt groeit vanzelf!
|
Heeft veel onderhoud nodig; detail informatie
moet kloppen
|
Vernieuwt zichzelf
|
Vraagt voortdurend input van buiten (slurpt
energie)
|
Voorziet in eigen voeding, vernieuwd zichzelf
|
Ontwerp is de basis met risico van een
didactisch keurslijf
|
Platform is de basis (vgl Steven Johnson over
het koraal als platform voor enorme biodiversiteit)
|
Leerdoelen zijn van enige tijd geleden
|
Leerdoelen komen uit de actuele praktijk
|
Leerprogramma’s dijen uit, het nieuwe komt er
bovenop
|
Behapbaar en in kleine eenheden (nuggets
(Google) of Micro-content (Jane Hart, 2015))
|
Heel veel testen en dan implementeren
|
Gelijk toepassen, mutaties komen daarna
vanzelf
|
Wat door de kwaliteitscontrole komt is ok
(toetsing)
|
Wat overleeft is ok
|
Een metafoor voor een werk- en leerEcosysteem is het tikki takki voetbal van Barcelona met Messi in het middelpunt. Wanneer de bal in de richting van speler x gaat, anticiperen ploeggenoten al vast op de nieuwe situatie. Wanneer speler x de bal richting Y speelt, is een nieuwe situatie ontstaan en daar anticiperen de ploeggenoten weer op.
https://www.youtube.com/watch?v=lGuaQ1khn2k
Het is helder dat je een dergelijk spel systeem of patroon enkel voor elkaar krijgt door veel te oefenen en te doen. Maar het begint allemaal met het inzicht; de bal 1 keer raken en meteen weer gaan bewegen, dat van elkaar doorzien om met elkaar bij het doel terecht te komen.
Technologie
Technologie is
de drijvende kracht en draagt een werk- en leerecosysteem. Bedrijfssystemen
kunnen steeds beter relevante data genereren voor medewerkers, voor hun
leidinggevenden en voor het management. Analytics en big data staan steeds meer
ten dienste van de individuele medewerker. Slimme organisaties maken gebruik van de laatste technologische mogelijkheden:
- iedere dag krijg je als medewerker via je dashboard feedback hoe je projecten ervoor staan en je ontvangt informatie over je prestaties aan de hand van indicatoren;
- op basis van je werkzaamheden presenteert het systeem suggesties om verder te groeien;
- het systeem presenteert ’best practices’ van de organisatie, die wellicht ook voor jou van pas komen;
- het vraag en antwoord (Q&A) systeem geeft suggesties wie kan helpen bij het oplossen van een probleem en door middel van badges kan je zien in welke mate andere collegae die collega al dan niet gewaardeerd hebben;
- door middel van de zoekfunctie (googlefunctie) in het bedrijfssysteem van het bedrijf, krijg je met 2-3 klikken antwoord op je vragen of suggesties; dat geldt voor zowel kennis als ook voor gedragscompetenties. Informatie dat georganiseerd is in kleine hapklare brokken;
- door middel van het ESN(enterprise social network) ben je goed op de hoogte van de werkzaamheden van je andere teamleden en kan je andere teams volgen;
- etc.
Pilaren van een werk- en leerEcosysteem
De volgende 6 pilaren ondersteunen mijn visie wat betreft de
organisatie van een werk- en leerEcosysteem:
·
Werkend leren
·
Paradigma shift
·
Vakmanschap
|
·
Zelfsturend leren
·
Werken en leren in teams
·
Engagement en energiebronnen
|
In een leer- werk ecosysteem zijn de principes van werkend leren of 70:20:10 ‘embedded’. Dit geldt zowel voor kennis als voor gedrag. Ik stel voor het leren anders te organiseren, zodat het in het werk past. Ik leg een verbinding tussen de huidige performance en het formuleren van een leervraag. Deze zal vervolgens zoveel mogelijk in de praktijk beantwoord worden. Vervolgens zal de performance meetbaar worden versterkt. In het juninummer van het blad: Opleiding & Ontwikkeling kan je ons artikel vinden over het leertraject werkend leren bij KLM voor tactisch leidinggevenden. In dit artikel kun je kennis nemen van de theoretische onderbouwing, de vertaling naar de praktijk en onze ‘lessons learned’.
Paradigmashift
Wij hebben ervaren dat de organisatie van leren in het werk voor alle partijen een paradigmashift betekent en dat geldt zeker ook voor professionals . Het nieuwe leren gaat namelijk heel ander gedrag- en werkpatronen vragen. We hebben aan den lijve ervaren wat het betekent om het leren in het werk te organiseren en hoe te voorkomen dat mensen terugvallen in de oude werk- en leerpatronen. Ondersteuning van teamleiders en van leidinggevenden van die teamleiders is daarbij cruciaal. In een ander project heb ik ervaren wat het betekent om werkend leren in een productieafdeling van een moderne fabriek vorm en inhoud te geven.
Vakmanschap
Ander gedrag is gevraagd om het vakmanschap en de vakbekwaamheid (inhoud) te versterken. Operationele excellentie realiseer je in het werk, in het veld en met elkaar: samen werken, samen leren. In veel bedrijven zie ik dat bij L&D de aandacht vooral gericht is op basis kennis en vaardigheden: licence-to-work en men komt maar niet toe om de toppertjes slim te faciliteren: licence-for-excellence. Hiervoor is een adequate ondersteunende dienst van belang, die direct kan anticiperen op vragen uit het veld en die teams in het veld zodanig begeleidt dat zij zelf de oplossing voor vragen genereren. Vaak zal ook ondersteuning nodig zijn, opdat teams hun vragen kunnen genereren. Er zit enorm veel potentieel in mensen en het is de kunst om dat potentieel tot bloei te laten komen. Door direct op vragen te anticiperen, zullen medewerkers zich gehoord voelen en meer gemotiveerd zijn.
Zelfsturend leren en leervermogen
De medewerker is verantwoordelijk om zelf sturing te geven aan ontwikkeling van vakmanschap: zelfsturend leren. Is verantwoordelijk om op zoek te gaan naar gewenste informatie en dat zij zoekstrategieën weten toe te passen. Dit betekent dat relevante informatie en leermiddelen beschikbaar en makkelijk vindbaar zijn, gepresenteerd in kleine hapklare brokjes(‘nuggets’ noemt Google dat of micro-content volgens Jane Hart). Geef vooral veel aandacht aan het versterken van leervermogens, zodat medewerkers weten hoe leren zelf te organiseren en dat zij dat ook daadwerkelijk gaan doen.
Voor zelfsturend leren heb je elkaar nodig. In het kader van het leren in de context stimuleren en faciliteren wij het leren in teams. Bij teamleren ligt de verbinding tussen presteren en leren voor het grijpen, evenals het organiseren van directe feedback, de betrokkenheid van de leidinggevende en het ‘leren van elkaar’ (wederzijds mentorschap). Ondersteun teamleiders en hun leidinggevenden hoe teamleren in het werk te bevorderen en te onderhouden.
Teams and teamleaders are king (J. Bersin, top human capital trends)Engagement: Energiebronnen en bevlogenheid
Goed kennismanagement is een belangrijke factor bij een uitdagende en inspirerende werkomgeving. Het team krijgt er een enorme boost van en de verandercapaciteit van de organisatie zal enorm toenemen. Ondersteun leidinggevenden hoe zij de energiebronnen in het team en bij teamleden kunnen aanboren. Engaged medewerkers zijn cruciaal om gewenste prestaties te leveren. Engagement staat op dit moment nr. 1 van de Top Human capital trends ( Josh Bersin van Deloitte) en goed georganiseerde organisaties besteden hier veel aandacht aan. In een onderzoek van professor W. Schaufeli over engagement, bleek dat de volgende vier factoren het meest belangrijk zijn in verband met bevlogenheid en energiebronnen:
2. Feedback en ook prestatie feedback
3. Uitdagende en inspirerende werkomgeving
4. Voldoende opleiding en training mogelijkheden
Feedback, complimenten geven, prestatiefeedback geven krijgt in mijn aanpak veel aandacht, want het is vaak slecht belegd. Leidinggevenden hebben een belangrijke rol bij het bieden van een uitdagende werkomgeving, niets is motiverender dan het uitvoeren van een uitdagende klus die tot resultaat leidt. Wanneer een medewerker niet op zijn plaats is, zal hij minder goed functioneren. Leidinggevenden zouden hierover veel meer het gesprek moeten aangaan. Continu feedback is staat volgens J. Bersin in de top 10 van de top human capital trends.
In mijn volgende blog zal ik dieper ingaan op de actoren die opereren in het werk- en leerecosysteem en hoe een dergelijk ecosysteem slim ondersteund zou kunnen worden.
Meer lezen?
In mijn volgende blog zal ik dieper ingaan op de actoren die opereren in het werk- en leerecosysteem en hoe een dergelijk ecosysteem slim ondersteund zou kunnen worden.
Meer lezen?
- Kas Burger & Hugo Hoetink. Werk maken van 702010. Opleiding & Ontwikkeling, nr. 2. 2015. Download artikel
- Jane Hart. Modern workplace learning. 2015. Laatste boek van Jane Hart geeft een mooi overzicht van de stand van zaken.
- Leerom Segal and others. The Decoded company. 2014. Met apart hoofdstuk over ‘engineered ecosystems’.
- Lazlo Bock. Work rules, insights from inside Google. 2015.
- James F. Moore. The Death of Competition: Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystems. 1996. James F. Moore introduceerde het strategisch planning concept van een business ecosystem, dat op dit moment geadopteerd wordt in de high tech community
No comments:
Post a Comment